طی یکی دو هفته اخیر هوا رو به سردی رفته است و به‌دنبال کاهش دما و رطوبت هوا، پوست بدن بسیاری از افراد در معرض خشکی، آزردگی و ترک‌خوردگی قرار گرفته و لطافت و شادابی خود را از دست داده است.

از آنجا که در فصل پاییز و زمستان، بدن تعریق چندانی ندارد و پوست مرطوب نمی‌شود، خشکی آن بیشتر جلب توجه می‌کند حتی وسایل گرمایشی که بیشتر در قالب تهویه مرکزی (پکیج و شوفاژ) به کار گرفته می‌شود، هوای داخل مکان‌های بسته را بسیار خشک می‌کند و به از دست رفتن آب پوست بدن منجر می‌شود.

در این میان آب و هوای خشک شهرهایی چون تهران، قم و اصفهان نیز بر اثرات ناشی از هوای خشک و سرد می‌افزاید.

در چنین شرایطی بهترین راهکارکاهش اثرات ناشی از خشکی هوا، بهره‌گیری از روش‌هایی ساده و موثر برای مرطوب نگه‌داشتن سطح پوست، بخصوص در مناطقی است که غدد چربی کمتر در آنها متمرکز شده و بیشتر در معرض آسیب است.

دکتر مسعود داوودی، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: یکی از راهکارهای بسیار مهم برای مقابله با خشکی پوست در فصل سرما، کاهش دفعات استحمام و استفاده‌نکردن از هر نوع شوینده‌ای هنگام استحمام، بجز در مناطقی است که بر اثر تعریق بوی نامطبوعی به خود گرفته است.
پوست‌تان چرب است یا خشک

آنچه مسلم است پوست افراد مختلف از نظر چرب یا خشک بودن متفاوت است بنابراین ممکن است تنها برخی از افراد از خشکی پوست‌شان در پاییز و زمستان گله‌مند باشند البته همین افراد هنگام مراجعت به مناطق شمالی یا جنوبی کشور که هوا مرطوب‌تر است، خشکی کمتری را در پوست‌شان احساس می‌کنند.

دکتر داوودی با تاکید بر این‌که انتشار غدد چربی ساز در نقاط مختلف بدن یکسان نیست، می افزاید: جالب است بدانید که تراکم این غدد در مناطق مودار بدن چون سر و صورت و پشت بیشتر و در اندام‌های دیگر کمتر است؛ اما نکته مهم‌تر آن است که کودکان (پیش‌از‌سن‌بلوغ ) و کهنسالان بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از خشکی پوست قرار دارند؛ چون در کودکان، غدد چربی ساز هنوز فعال نشده و در افراد مسن این غدد، فعالیت خود را ازدست داده است.
پوست‌تان را حفاظت کنید

شاید یکی از ساده‌ترین راهکارها برای افزایش رطوبت هوای منزل یا محل کارتان، استفاده از یک رطوبت‌ساز (دستگاه بخور) باشد.

همچنین از آنجایی که خشکی هوا، پوست را بیشتر مستعد آسیب ناشی از تابش اشعه فرابنفش خورشید می کند، از این رو لازم است در مناطقی از بدن که در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرد (دست‌ها و صورت) از کرم های ضد آفتاب با پوشش حفاظتی حداقل ۱۵ (SPF) استفاده شود.

دکتر داوودی نیز با اشاره به این‌که در فصول سرد از لباس‌هایی که الیاف زبر و خشن دارد، استفاده نشود، می‌گوید: پوشیدن یک لباس‌زیر نخی برای جلوگیری از تماس لباس‌های پرزدار در کودکان و حتی بزرگسالان در جلوگیری از بروز حساسیت‌های پوستی و خشک شدن بیشتر پوست بسیار موثر است.

همچنین پوشاندن دست‌ها با پوشیدن دستکش و پوشیدن کفش‌های مناسب که آب در آنها نفوذ نکند، در کنار پوشاندن بینی، گونه و لب‌ها با یک شالگردن کرک و نرم در حفاظت از نقاط آسیب‌پذیر بدن در برابر سرما بسیار موثر است.

وی با تاکید بر این‌که استحمام با آب‌داغ به همه افراد و بخصوص کسانی که پوست خشک دارند توصیه نمی‌شود، ادامه می‌دهد: این دسته از افراد باید حداقل استفاده را در دفعات استحمامشان داشته باشند؛ اگر هم از شوینده‌ای استفاده می‌کنند، شوینده کرم‌دار و غیرصابونی باشد. همچنین پس از استحمام باید قسمت‌های خشک بدنشان را با روغن زیتون، بادام یا روغن‌های بدن دیگر چرب کنند.

تغذیه به چربی پوست‌تان ربطی ندارد
شاید بسیاری بر این باور باشند که نوع تغذیه می‌تواند از خشکی پوست‌شان بکاهد؛ اما واقعیت آن است که ساخته‌شدن چربی پوست با نوع تغذیه مرتبط نیست، پس برنامه تغذیه‌ای خاصی در این ارتباط وجود ندارد.

دکتر داوودی با تاکید بر نوشیدن آب و مایعات فراوان در فصول سرد سال می گوید: استفاده از مکمل‌های غذایی (مولتی‌ویتامین‌ها) نیز نمی‌تواند در کاهش آسیب‌پذیری پوست‌های خشک در برابر سرما کمک‌کننده باشد، اما مصرف میوه و سبزیجات (بخصوص میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C وA ) و نوشیدن آب در رژیم غذایی روزانه در تمام فصول توصیه می‌شود.

پوست دست و پایتان را از خاطر نبرید
به گفته دکتر داوودی، نوک بینی، لب و انگشتان دست و پا آسیب‌پذیرترین نقاط در مقابل سرمای شدید است؛ یعنی واکنش دفاعی بدن در مقابل سرما، تنگ کردن عروق سطحی برای جلوگیری از دفع حرارت بدن از طریق پوست است و در هوای سرد، این نقاط بیشتر دچار یخ‌زدگی، خشک شدن و ترک‌خوردن می‌شود.

این متخصص پوست می‌افزاید: توصیه می‌شود برای حفاظت از این نقاط و جلوگیری از نرسیدن اکسیژن به بافت آنها از دستکش، جوراب، کفش، کلاه و شالگردن مناسب استفاده شود.

همچنین اگر پوست دست‌ها و لب‌های فردی بسیار خشک است، باید از وازلین یا نوعی مرطوب‌کننده مطلوب برای حفظ رطوبت آنها استفاده کند. پاها را نیز باید روزانه با آب گرم ماساژ داد و با لیف یا کیسه حمام کاملا سایید تا پوست‌های خشک و مرده از روی پوست آن برداشته شود و سپس پاها را کاملا خشک کرده و به آنها مرطوب‌کننده زد.

چنانچه پوست پاها بسیار خشک است، پیش از خواب نیز باید به آنها وازلین یا نوعی مرطوب‌کننده مخصوص کف پا زده و یک جوراب روی آنها پوشیده شود، تا آن ماده طی شب کاملا به پوست پا نفوذ کند.

پارسی تب


 فک نمیکنی بهتره این پست رو به اشتراک بزاری ؟؟؟!! sharing   اشتراک در پلاس   اشتراک در توییتر   اشتراک در فیس بوک   اشتراک در فیس نما   اشتراک در آزادگی   اشتراک در کلوب   اشتراک در stumbleupon   اشتراک در دیگ   اشتراک در دلیکیوس   اشتراک در بوکمارک گوگل   اشتراک در گوگل ریدر   اشتراک در دنباله   اشتراک در گوگل باز   اشتراک در فرند فید   اشتراک در دلشکسته

گالری تصاویر

مد و دکوراسیون

نظرات


منتظر نظر شما هستیم !


− سه = 5